Quantcast

Minggu, 01 Juli 2012

Mengambil Sepotong Dalam Banyak

Ku tak tahu betapa sulitnya ku mencari untuk sebuah hadiah untukmu. Tak ada yang terlihat benar. Apalah artinya membawa emas ke sebuah tambang emas atau Air ke samudra? Segalanya menguap seperti mengambil sepotong dalam banyak. Tidaklah baik memberikan hati dan jiwaku karena engkau telah memilikinya. (Muhammad VS Rumi).


Wahai Muhammad! Jadi' kubawakan cermin kepadamu agar engkau melihat dirimu dan mengingatku!

Artinya: Penyair ini menyadari bahwa Muhammad adalah yang terbaik dari yang terbaik. Namun ketahuilah wahai Muhammad! Aku juga adalah yang terbaik dari yang terbaik! 

Lalu dalam syair yang lain; 

Kerana cinta duri menjadi mawar. Kerana cinta cuka menjelma anggur segar. Kerana cinta keuntungan menjadi mahkota penawar. Kerana cinta kemalangan menjelma keberuntungan. Kerana cinta rumah penjara tampak bagaikan kedai mawar. Kerana cinta tompokan debu kelihatan seperti taman. Kerana cinta api yang berkobar-kobar. Jadi cahaya yang menyenangkan. Kerana cinta syaitan berubah menjadi bidadari. Kerana cinta batu yang keras menjadi lembut bagaikan mentega. Kerana cinta duka menjadi riang gembira. Kerana cinta hantu berubah menjadi malaikat. Kerana cinta singa tak menakutkan seperti tikus
Kerana cinta sakit jadi sehat. Kerana cinta amarah berubahmenjadi keramah-ramahan

Ku tunggu jawaban dari mu Muhammad,
Jalaluddin Rumi 

Note; Ilustrasi gambar gueh lukis sendiri diakhir 1/3 malam-malam gueh..

0 komentar:

Posting Komentar